2007-12-29

Aušra Girdziušienė "Kelias į svajonių kalną" - apie Niat-Nam naujametinį spektaklį

Aušra Girdziušienė

Kelias į svajonių kalną

„...Siekti esmės, o ne formos, įvaldant formą, neužmiršti, kad esmė slepiasi už išorės...“ – tai vienas iš Niat-Nam „dekalogo“ priesakų, t.y. pagrindinių Niat-Nam principų...
Iki XX amžiaus devintojo dešimtmečio Niat-Nam Vietname egzistavo kaip šeimyninė kovos menų mokykla. Vietnamo istorija tęsiasi jau kelis tūkstantmečius. Per tą laiką Vietnamo žmonės patyrė gausybę karų bei konfliktų ir ištvėrė tokių galingų užkariautojų kaip kinai ir mongolai puolimus. Jiems teko kovoti už nepriklausomybę ir naujaisiais laikais, todėl kovos menai šios šalies kultūrai yra ypač svarbūs. Vietnamo teritorijoje per amžius vystėsi ir bendras šaknis su kinais turintys kovos menai, ir grynos vietnamietiškos kovos menų rūšys. Viena iš jų, senuosius laikus menanti šeimyninės kovos menų mokykla - Niat-Nam. Niat-Nam mokykla paplito už Vietnamo ribų. Nors Niat-Nam mokyklos vystymosi kelias buvo sudėtingas, ji neišnyko ir nevirto vien tik kovine sistema. Niat-Nam perėmė įvairių kartų meistrų, siekusių harmoningai ugdyti ir derinti fizines ir dvasines žmogaus savybes, išmintį. Mokymasis Niat-Nam mokykloje pagrįstas paprastais ir racionaliais principais, susiformavusiais per ilgus mokyklos egzistavimo metus. Senovės meistrai sako: „Gerdamas vandenį, prisimink jo šaltinį“ – taigi negalima pamiršti, kad mokyklos meistrai per ilgus amžius žinias kaupė krauju ir prakaitu.
Niat-Nam mokyklos tėvynė yra Tiau-choan ir Tiau-ai žemės, užkirtusios kinų invaziją į Vietnamo pietus.
Lietuvos Niat-Nam federacija įkurta 1999 metais. Federacijos veikla yra labai įvairi: plėtojamas Vietnamo tradicinis kovos menas Niat-Nam, vedamos treniruotės vaikams ir suaugusiesiems, organizuojamos parodomosios programos, seminarai ir stovyklos. Lietuvos Niat-Nam federacijos treneriai turi didelės treniravimo ir kovos menų dėstymo patirties, jie yra atestuoti Niat-Nam mokyklos specialistai, įgiję aukštąjį pedagoginį išsilavinimą. Treniruotės vedamos darželių ir pradinių mokyklų vaikams. Ypatingas dėmesys skiriamas vaikų sveikatai ir imuninei sistemai stiprinti, naudojami bendrieji stiprinamieji ir lavinamieji pratimai bei specialūs Niat-Nam bazinės technikos pratimai, taip pat ugdoma vaikų plastika ir koordinacija. Treniruotėse jaunesniojo amžiaus vaikams pasitelkiama daug žaismingų pratimų, lavinami vaikų kūrybiniai gabumai. Be to, treniruojantis Niat-Nam akcentuojama disciplina.
Vyresnių klasių mokiniai bei studentai treniruotėse mokosi specialių Niat-Nam technikos pratimų: treniruojamasi su tradiciniais ginklais, atliekami kvėpavimo pratimai pagal Niat-Nam sveikatingumo kryptį. Pasitelkiami ir kovinio parengimo elementai: darbas poromis, laisvos dvikovos, treniruotės su daiktais – maišeliais, „letenomis“ ir kt. Didelis dėmesys skiriamas bendrajam fiziniam parengimui, lankstumui, akrobatikai.
Treniruotėse vyresniems žmonėms atsižvelgiama į amžiaus ir individualius ypatumus. Treniruočių pagal Niat-Nam sveikatingumo kryptį programą sudaro meditacijos, relaksacijos ir kvėpavimo pratimai, pratimai pagal Kchi-kong ir Noi-kong – specialias Niat-Nam darbo su vidinėmis žmogaus energijomis technikas. Taip pat čia mokomasi Niat-Nam technikos, treniruojamasi su tradiciniais ginklais, atliekami bendrieji stiprinamieji pratimai, dalijamasi žiniomis apie sveiką mitybą, Rytų refleksoterapiją ir masažą.
Lietuvos Niat-Nam federacija jau daugiau nei dešimt metų organizuoja teatralizuotas šventes vaikams ir jų tėveliams. Ir tai išties šventės! Kas pabuvojo gruodžio 15 dieną Vilniaus kultūros, pramogų ir sporto rūmuose, tuo įsitikino – pilnutėlėje salėje vyresnieji laikė vaikus ant kelių, kad užtektų vietų plūstantiems žiūrovams, kiti sėdo ant pakylų, grindų, stovėjo prisiplakę prie sienų. Ir taip du kartus tądien. Tai ne pirmas toks gausus žiūrovų ir Niat-Nam gerbėjų antplūdis šios sportinės organizacijos organizuotų švenčių metu. Salė aidėjo nuo audringų plojimų bei amo netekę žiūrovai mirtinos tylos minutėmis žiūrėjo kas vyksta scenoje. Apie pusantro tūkstančio žiūrovų pamatė Rytų kovos meno Niat-Nam techniką, akrobatikos, lankstumo ar ypatingų Kchi-chong numerių - atlikėjai basi vaikščiojo ant stiklų šukių, stovėjo ant lentoje prikaltų vinių, buvo guldomi vėl ant šukių, o ant jų daužomos betoninės 80-90 kilogramų sveriančios betoninės plytos. Rytietiškų spalvų prisodrintoje scenoje stebino vaikų ir suaugusių sportininkų plastiškai atliekami besiplaikstantys Niat-Nam parodomieji kovų siužetai. Sunku kartais buvo suvokti kur baigiasi vaidyba ir prasideda teniruotėse atidirbtų judesių visuma. Didžiulį įspūdį žiūrovams, ypač vaikams, paliko improvizuotos kovų scenos, kuriose sportininkai-artistai kūnų lankstumu pranoko cirko profesionalus, gyvenančius scenoje ir vaidyboje. Kas matė tos dienos du pasirodymus, pastebėjo, kad kai kurie siužetai mažumėlę skyrėsi, tikriau, kai kurie vaidybos ar kovos meno momentai buvo pačių sportininkų pakeisti, prisitaikant prie esamos sceninės situacijos. Tai rodo sportininkų ne aklą ištreniruoto judesio atmintį, bet ir laisvą kūrybą, net improvizaciją. Kovos menų principai buvo iliustruojami senovinėmis Vietnamo legendomis, kurias savo knygoje „Kovos menas Niat-Nam“ užrašė Niat-Nam mokyklos vadovas profesorius Ngo Suan Bin.
LNF trenerių kolektyvas ir administracija, vadovaujami federacijos prezidento ir vyriausiojo trenerio Petro Golovač, sutelkė apie100 federacijos narių kurti šio renginio. Įvairaus amžiaus dalyviams (vaikams net nuo vienerių metų amžiaus, paaugliams, jaunimui ir sveikatingumo grupės atstovams) spektaklis „Kelias į svajonių kalną“ tapo puikia galimybe atskleisti savo gabumus – jie ne tik vaidino ir rodė kovinę techniką, bet ir piešė dekoracijas, grimavo, rūpinosi muzika, kūrė trumpus filmukus.
Norisi paminėti tuos, kurie tiesiogiai prisidėjo prie šio meno kūrinio, o gal dovanos vilniečiams ir jų svečiams artėjančių švenčių proga. Ir, sutikit, perskaitę jų vardus, mes nors mintyse padėkosime jiems už nuostabias akimirkas kopiant kartu į Svajonių Kalną 2008 metais. Ir nesvarbu, status jis bus, ar lėkštas, svarbiausia reikia atsiminti: siekti esmės, o ne formos, įvaldant formą, neužmiršti, kad esmė slepiasi už išorės...
Tad štai jie, jūsų plydovai: projekto vadovas ir įkvėpėjas – LNF prezidentas ir vyriausiasis treneris Petras Golovač, prodiuseris – LNF viceprezidentas ir vyresnysis treneris Deividas Vaškelis. Scenarijų kūrė Edita Babkovskienė, Petras Golovač ir trenerių kolektyvas, režisavo ir scenas kūrė Petras Golovač, Deividas Vaškelis, Veronika Byčenko, Valerij Kušelevič. Aktorius ruošė treneriai Artūras Lugovskij, Aleksandr Abramov, instruktoriai Alfonsas Filipovičius, Karolis Ustila ir kaskadininkas, Aikido Aikikai asociacijos „Sūkurys“ narys Slava Samuchov. Muziką parinko Vladimir Kučeriavyj, vaizdo medžiagą sukūrė Adomas Miklys ir Karolis Daujotas, choreografiją – Veronika Byčenko, kostiumus – Lena Kotik ir Veronika Byčenko, grimą ir dekoracijas – Petras Golovač, Eglė Selevičiūtė, Tatjana Stavickaja, Irina Kušelevič, Vaiva Vaišvilaitė, Veronika Byčenko. Pagrindinius vaidmenis atliko Karolis Ustila, Michail Somkin, Edvinas Brasas, Kira Purlytė (mokytojai), Adomas Miklys, Agota Bialobžeskytė, Sergej Mogiš, Mantas Švabavičius, Marius Janušonis, Jonas Jarutis, Viačeslav Filipovičius (mokiniai).
Šio nuostabaus spektaklio organizatoriai savo vardu nori padėkoti ir tiems, kurie prisidėjo prie naujametinės šventės gimimo. Pasak organizatorių, ši šventė nebūtų įvykusi be rėmėjų pagalbos. LNF nuoširdžiai dėkoja Vladimirui Orechovui, Tadui Neverovskiui, „Vision“ kompanijos pradininkei Lietuvoje Ingai Krukauskienei, UAB „Dalca“, „Ryšių statyba“, „Miollerauto“, vegetariško maisto restoranui „Balti Drambliai“, įgarsinimo ir apšvietimo firmai „Solist“ bei draugams ir bendraminčiams ekskliuzyvinių baldų gamintojai bendrovei „Evaldo Merkaba“ ir jos vadovams Dmitrijui Byčenko ir Evaldui Motiejūnui, Lietuvos fotomenininkų sąjungos nariui fotomenininkui Alfredui Girdziušui, Lietuvos Aikido Aikikai federacijai, vadovaujamai Prano Golovač ir Aikido Aikikai sveikatingumo klubui „Pažinkim save“, vadovaujamam Valerijaus Marčenkovo

Komentarų nėra: